Egy vállalkozó ismerősömmel beszélgettem a minap és az ajánlatok fontosságára terelődött a szó. Megkérdezte, szerintem az ajánlat fontosabb vagy a jó marketing körítés?
Azt gondolom, hogy baromira fontos, hogy legyen egy jó ajánlatod. Ha számokban kellene kifejezni, akkor azt mondom, hogy a marketinged 80%-ka az ajánlatodon múlik és persze még azon, hogy mennyit tudsz konvertálni ebből.
Ha jó az ajánlatod és érezi vevő, hogy az ajánlatod visszautasíthatatlan, számára hihető, hasznot hozó, azonnal érthető és nem utolsó sorban azt gondolja, hogy ezt bizony őrültség lenne kihagyni, akkor csörögni fog a kassza. Ellenkező esetben nem.
Egy rossz ajánlat viszont szoros összefüggésben áll az ügyfélélménnyel. Gondolom kitaláltad, hogy negatív értelemben. Sajnos ilyennel is lehet találkozni. Hangzatos marketingszöveg után ott egy rossz ajánlat.
Viszont van, akinek meg jó az ajánlata, de nem kommunikálja megfelelően. Ilyen is van. Mutatom a részleteket.
Mi az az 5 dolog, ami kell egy jó ajánlathoz?
- Ajánlat
- Eladó
- Vevő
- Média (az ajánlat “vivő” felülete)
- és megfelelő körülmények.
Ez eddig még lehet nem új neked, de tapasztalatból mondom, hogy sokszor jobb elindulni a “kályhától”.
Nézzük kicsit részletesebben meg ezeket az összetevőket.
Ajánlat
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy amit írni fogok azok az ideális körülményeken alapulnak. Tudod ettől az élet eltér, de legalább elindulunk valahonnan.
Milyen a jó ajánlat?
- amit értenek
- amiről elhiszik, hogy valóban “tudja” azt, amit állítanak róla
- többre értékelik mint az ára .
Ha ez a minimum 3 dolog szépen együtt áll, lesz egy jó ajánlatod.
Eladó
Milyen az ideális eladó?
Na ezt hangoztatom, tanítom több mint 20 éve! Ez az egyik vesszőparipám. Ha online bizniced van,
- ismerik (ismerj meg)
- szeretik (kedvelj meg)
- bíznak benne (bízz bennem)
Erre kell törekedj eladóként a vásárlók felé. Ezt kell felépítsd!
Vevő/Vásárló
Igen meg kell határozd az ideális vásárlódat. Szép marketing nyelvezetben sokszor a “buyer persona” kifejezéssel fogsz találkozni. Amíg nem határozod meg, addig fenn áll a veszélye annak, hogy mindekit elvállalsz és a hirdetéseidben is egy csomó pénzt fogsz elégetni. Ez nem jó. Erről is fogok részletesen írni, de most csak a legalapabb dolgot teszem közzé, amin el tudsz indulni.
Tehát mikor mondjuk, hogy “ez egy jó vásárló” volt?
- akarja, amit árulsz
- valóban szüksége van rá
- meg tudja fizetni (nem csak egy álmodozó-alkudozó a megfelelő összeg nélkül)
Ebből kiindulva tudsz majd részletesen továbblépni.
Média (az ajánlat “vivő” felülete)
A média az, amin eljuttatod az üzeneteted. Úgy fogalmaztam a bejegyzés elején, hogy ez a “vivő” felületed. Azt, hogy pontosan tudd, melyik médiára van szükséged, ismerned kell a célpiacodat (ez a fránya buyer persona megint itt van).
Mivel most az ideális esetet vesszük figyelembe, ezért a médiával kapcsolatban az alábbi elvárásaid legyenek:
- érdekli a vevőt az adott média
- el is éri a vevőt
- és a vevőnek meg kell bíznia az adott médiában.
Már csak 1 összetevő maradt, hogy tudj jó ajánlatot adni. Ez az utolsó összetevő az ideális KÖRÜLMÉNY.
Körülmény
Igen mindennek passzolnia kell, hogy az ajánlatod visszautasíthatatlan, a vásárló számára hihető, hasznot hozó, azonnal érthető legyen. Nem utolsó sorban azt gondolja, hogy ezt bizony őrültség lenne kihagyni. (észre vetted, hogy a bejegyzés elején ezt egyszer leírtam?)
Az ideális körülmények:
- érdekli az ajánlatod
- a megfelelő időpontban mutattad meg az ajánlatod
- és a gondolatait (amik már foglalkoztatják) szinte folytatni tudod, mert te adod a megoldást
Tehát, ha minden ideális, akkor célba ér az ajánlatod. Ez a lényeg, ezért dolgozol az ajánlatodon!
Mondhatod, hogy ilyen nincs, de azt gondolom, hogy a varázsvessző sokszor a kezünkben van és van ráhatásunk dolgokra. Természetesen a világméretű dolgok (akár a mostani járvány) is átalakíthatja a körülményt, de a vállalkozó kihozza a legjobbat a helyzetből. Ehhez előre kell gondolkodni.
Bízom benne, hogy hasznos volt ez a kis írás és alkalmazni fogod a marketing kivitelezésben. Hajrá, eredményes megvalósítást!