Melyek azok a dolgok, amiket vállalkozóként érdemes megtenned….
Helyzet van. Nem kicsi, hanem nagy. Gondolom ezzel semmi újat nem mondtam idáig.
Néztük a híreket 2019 év végén, és azt gondoltuk, hogy mire ideér a vírus, már csak egy langy szellő, gyenge szél fuvallatával ér fel. Időnk pedig lesz felkészülni. Hát nem. Nagyon nem.
Most pedig itt kopogtat (már be is lökte az ajtót) az újabb helyzet, amit most gazdasági válságnak hívunk.
Kicsit mutatja ez is, hogy mennyire felgyorsult világunk. Ebben a gyors változásban kell tevékenykedned neked is. Eddig is tetted a dolgod, kötöttél üzleteket, de most valami nagyon megváltozott. A kérdés, mit tegyél, mit tehetsz?
Most saját tapasztalataimat írom, mikor hasonló helyzetbe kerültem.
Lehet, hogy megfordult a kezedben Dale Carnegie: Sikerkalauz sorozata. Ebből indultam ki mindig, mert bizonyítottan segített nekem.
1. lépés – Ne pánikolj!
A pánik nem jó tanácsadó. Az ember nem tud a megoldáson gondolkodni, csak emészti magát. Ebben a lelkiállapotban meghozott döntések rendszerint nem jók. A kérdés: meg tudod állítani a gazdasági válságot, tudsz változtatni a múlton? Nem.
Akkor nyugodj meg és fogadd el azt a helyzetet ami van. Pont. Megnyugodtál? Szuper, akkor lépj a következő pontra.
2. lépés – Helyzetelemzés, tervezés
Van egy rossz hírem. Na bumm. Most mutatkozik meg, hogy stabil lábakon áll a vállalkozásod, vagy sodródtál eddig az árral és szerencséd volt (jók voltak a körülményeid). Mert ha így csináltad, akkor elkerülhetetlen, hogy veszteséget szenvedj. A jó hír, hogy legalább őszintén szembenézhetsz most magaddal.
Vizsgáld át mostani vállalkozásod probléma nézőpontból is, mikor helyzeted elemzed. Ekkor jusson eszedbe mi a marketing első szabálya. Probléma megoldás. Ha eddig kicsi problémát oldottál meg, akkor nagyban érint a válság, ha elég nagy a probléma, amire van megoldásod, akkor kelleni fogsz továbbra is. Nagyon. Ezt is vedd figyelembe a tervezésnél.
Vizsgáld meg készpénzállományod. Ha kicsi vagy, magad + esetleg 1-5 fő, akkor ha okosan csináltad, van tartalékod a számládon. Nagyobb vállalkozások inkább anyagban, gépekben, termelő eszközökben tartják a pénzüket. A cash a vállalkozásod levegője (Geryvee) lesz az elkövetkező időszakban és bízom benne nem több hónapban.
Nézd meg, kik adják a bevételed 80%-át (megsúgom a partnereid 20%-ka fogja). Nézd meg, mennyire érinti őket az adott helyzet. Ülj le velük tárgyalni, keresd – keressétek az együttműködést. Még ha a díjad egy részéről le is kell most mondj, csoportosítsátok át, amíg a dolgok vissza nem állnak a megszokott mederbe.
Ha vannak beszállítóid (alvállalkozóid) ugyan így járj el. Ne veszíts el jó szakembert!
Gondolkodj a jövőn! Hívj meg másokat is ötletelni, hogy mi legyen a következő időszakban. Ehhez persze tudnod kell, hogy mik az erősségeid, miben tudod jól szolgálni a többieket. Dolgozz ki terveket.
Amit kigondoltál írd le lépésenként (tudod a legrosszabb terv, ami nincs leírva). Ha van több, annál jobb!
3. lépés – Válaszd ki a megfelelő tervet
Nem egyszerű, lehet ehhez is kell külső segítség. Elképzelhető, hogy ez a “válság” nagyon át fogja alakítani az üzletedet. Elképzelhető, hogy olyan meglátásokat kapsz, amit eddig a folyamatos bevételed kényelmében nem láttál. Lehet meg tudsz állni és végre elgondolkodni, hogy azt csináltad eddig, amit szerettél volna?
Most kaptál egy lehetőséget, még ha nem is akartad.
Nézd meg a tervedben, mennyit tudsz átterelni online felületre (kevésbé érinti a válság, mint a közösségekkel foglalkozó vállalkozásokat – hotel, vendéglátás, koncertek, utazás), nézd meg, mi az, amit automatizálni tudsz az új rendszerből.
Amikor választasz – jó tanácsként mondom saját okulásomból -, nézd meg mire van magadnak ráhatásod. Ergó mi az, amit a kezedben tudsz tartani. Tudod, minél jobban kitett vagy…..
Szóval megvan a terved? irány a 4. lépés
4. lépés – Most azonnal kezd el!
Ne várj! Most már nincs mire. Just do it!
Tartsd fókuszban a tervedet, még ha a körülmények vissza is csábítanak. pl. rendeződnek a dolgok, gyorsabban mint gondoltuk, és te vissza akarsz térni, mert az biztonságos volt. Ez most az új lehetőséged. Csináltál egy jó tervet. Csináld!
Mit tegyél még?
** Ne add fel a marketinged és ennek a finanszírozását! **
Amit javaslok, mint marketinggel foglalkozó ember, hogy ne dob el a marketingedet és költéseidet. Ha nem tudod hallatni a hangod, akkor az egész el fog veszni. Ok, most azt gondolod, hogy “haza beszélek”. Nem. Csak végig éltem már ilyen helyzetet.
Természetesen a költés tervezésekor lehet, hogy át fogsz strukturálni pénzeket, ez rendben is van. De ne állj le teljesen.
Aki nem tudja ezt a szabályt, abbahagyja, “hiszen nincs lóvé kérem ilyesmire, válság van”. Ezt az üres teret is ki tudod tölteni.
** Tanulj! **
Szerezd meg a tudást. Ha eddig nem olvastál, nem néztél videókat, akkor most tedd meg! Most lesz egy kis időd, vagyis inkább azt mondom, kényszerűséged. A tudás lesz az, amire alapozol és továbbfejlődsz. Autót sem rutinból vezetünk, hanem nézzük a táblát, mert változhatnak az útviszonyok. Most változik.
** Tájékoztasd az ügyfeleidet **
Vannak olyan szolgáltatások, termékek, ahol árat kell emelj, vagy új gazdasági formában kell végezd a tevékenységedet. Én is végighívtam az ügyfeleimet, tájékoztattam őket. Elmondtam hogyan érint a helyzet, mit tettem eddig, és itt vagyok segítek, elemezzük a helyzet az ő szemszögükből. Azt tapasztalom, hogy megnyugtatóan hatott partnereimre.
** Zárás **
Nem egy egyszerű helyzetben vagyunk, de keressük a dolgok jó oldalát. Mindezt azután persze, hogy megnyugodtunk, kifujtuk a levegőt és elfogadtuk a helyzetet.
Válságban sem áll meg az élet. Az emberek költenek, csak sokkal jobban megnézik mire adják ki a pénzüket. Nem áll le teljesen a gazdaság, “csak” átrendeződik.
Fel kell készülni, hogy most nem lesz minden olyan, mint régen (pár hónapja). A változás fájdalommal is jár, erre is készülj.
Amit tudok, mikor velem történtek változások és ezt a rendszert használtam, akkor jobb irányba haladtak a dolgaim. Ezen helyzetek mindig magukban hordozzák a lehetőséget. Kérdés, hogyan élsz vele?
Hajrá, eredményes megvalósítást!
ui. Néha kell egy Góliát, aki kihozza belőled a győztes Dávidot.
Szeretnéd felkészíteni a vállalkozásod az előttünk álló nehezebb időszakara? Tudod, hogy ennek az első lépése az, hogy világosan lásd, hogy hol tartasz most?
Ebben segítek most neked! 10 egyszerű kérdésből megtudhatod, hogy a marketinged mely területét érdemes most fejlesztened!
Kattints a gombra és mérd fel DÍJMENTESEN vállalkozásod!