MiĂ©rt fontos errĆl beszĂ©lni?
A legtöbb vĂĄllalkozĂł folyamatosan azon dolgozik, hogy több ĂŒgyfelet szerezzen. HirdetĂ©sek, lead magnetek, sales oldalak â mindezt a marketing tölcsĂ©rre Ă©pĂtik. De mi törtĂ©nik azutĂĄn, hogy egy ĂŒgyfĂ©l vĂĄsĂĄrol? Vajon elĂ©gedett lesz? VisszatĂ©r majd? AjĂĄnlani fog mĂĄsoknak?
A valĂłsĂĄg az, hogy a marketing tölcsĂ©r önmagĂĄban nem elĂ©g. Az ĂŒgyfĂ©lĂșt, vagyis az a teljes Ă©lmĂ©ny, amelyet egy vĂĄsĂĄrlĂł a mĂĄrkĂĄddal kapcsolatban megtapasztal, ugyanolyan fontos, ha nem fontosabb, mint maga az ĂŒgyfĂ©lszerzĂ©s. Ha nem kezeled tudatosan az ĂŒgyfĂ©lutat, akkor folyamatosan egy lyukas vödörbe töltöd a hirdetĂ©si költsĂ©geidet â Ășj vevĆket szerzel, de Ćk gyorsan eltƱnnek, Ă©s kezdheted elölrĆl az egĂ©szet.
Ebben a cikkben pontosan ezt a problémåt oldjuk meg:
- Megmutatom, hogy mi a kĂŒlönbsĂ©g a marketing tölcsĂ©r Ă©s az ĂŒgyfĂ©lĂșt között.
- RĂĄvilĂĄgĂtok arra, hogy miĂ©rt nem elĂ©g csak az egyikre Ă©pĂteni.
- Adok nĂ©hĂĄny konkrĂ©t tippet, hogy a kettĆt hogyan kombinĂĄlhatod nagyobb profit Ă©s több visszatĂ©rĆ vĂĄsĂĄrlĂł Ă©rdekĂ©ben.
1. Mi az a marketing tölcsér?
A marketing tölcsĂ©r (funnel) egy olyan folyamat, amely segĂt hideg Ă©rdeklĆdĆkbĆl vĂĄsĂĄrlĂłkat generĂĄlni. A leggyakoribb szakaszai:
- FigyelemfelkeltĂ©s â HirdetĂ©sek, közössĂ©gi mĂ©dia, SEO (az emberek elĆször talĂĄlkoznak veled)
- ĂrdeklĆdĂ©s felkeltĂ©se â Ingyenes anyagok, lead magnetek, konzultĂĄciĂłk
- MegfontolĂĄs â TermĂ©kbemutatĂłk, ajĂĄnlatok, sales oldalak
- DöntĂ©s â VĂĄsĂĄrlĂĄs, elĆfizetĂ©s, ajĂĄnlat elfogadĂĄsa
A legtöbb vĂĄllalkozĂĄs csak erre fĂłkuszĂĄl. HirdetĂ©seket futtatnak, hogy az Ă©rdeklĆdĆket a tölcsĂ©r aljĂĄra tereljĂ©k, Ă©s vĂĄsĂĄrlĂĄsra ösztönözzĂ©k Ćket.
A probléma?
A marketing tölcsĂ©r NEM foglalkozik azzal, hogy mi törtĂ©nik a vĂĄsĂĄrlĂĄs utĂĄn. EzĂ©rt van az, hogy sok vĂĄllalkozĂĄs folyamatosan Ășj ĂŒgyfelek utĂĄn rohan, mert a rĂ©giek nem tĂ©rnek vissza!
2. Mi az ĂŒgyfĂ©lĂșt, Ă©s miben kĂŒlönbözik a marketing tölcsĂ©rtĆl?
Az ĂŒgyfĂ©lĂșt (customer journey) a vĂĄsĂĄrlĂł teljes tapasztalatĂĄt foglalja magĂĄban, amely a mĂĄrkĂĄddal kapcsolatban törtĂ©nik. Nemcsak a vĂĄsĂĄrlĂĄsig tart, hanem utĂĄna is!
Az ĂŒgyfĂ©lĂșt fĆbb szakaszai:
- TudatossĂĄg â Az ĂŒgyfĂ©l elĆször talĂĄlkozik veled
- DöntĂ©shozatal â Megismeri az ajĂĄnlatodat Ă©s vĂĄsĂĄrol
- HasznĂĄlat â Megtapasztalja a termĂ©ked/szolgĂĄltatĂĄsod Ă©rtĂ©kĂ©t
- UtĂĄnkövetĂ©s â KapcsolattartĂĄs, tĂĄmogatĂĄs, upsell lehetĆsĂ©gek
- LojalitĂĄs â Ha elĂ©gedett, visszatĂ©r, ĂșjravĂĄsĂĄrol, ajĂĄnl mĂĄsoknak
A fĆ kĂŒlönbsĂ©g a marketing tölcsĂ©rhez kĂ©pest?
- A tölcsĂ©r cĂ©lja, hogy ĂŒgyfelet szerezzen.
- Az ĂŒgyfĂ©lĂșt cĂ©lja, hogy az ĂŒgyfelek visszatĂ©rjenek Ă©s ajĂĄnljanak tĂ©ged.
Ha csak tölcsĂ©red van, de ĂŒgyfĂ©lutad nincs, akkor az ĂŒgyfelek egyszer vĂĄsĂĄrolnak, aztĂĄn eltƱnnek!
3. Mi történik, ha csak az egyiket hasznålod?
Ha csak a marketing tölcsĂ©rre Ă©pĂtesz:
- Folyamatosan Ășj ĂŒgyfelekre kell költened.
- DrĂĄgĂĄbb lesz az ĂŒgyfĂ©lszerzĂ©s, mert nincs visszatĂ©rĆ vĂĄsĂĄrlĂłd.
- Az ĂŒgyfelek gyakran csalĂłdnak, mert nincs utĂĄnkövetĂ©s vagy extra Ă©lmĂ©ny.
Ha csak az ĂŒgyfĂ©lĂștra Ă©pĂtesz, de nincs tölcsĂ©red:
- NehĂ©z lesz Ășj ĂŒgyfeleket szerezni.
- A növekedĂ©s lassĂș, mert a potenciĂĄlis vĂĄsĂĄrlĂłk nem jutnak el hozzĂĄd.
- Nincs rendszeres beĂĄramlĂł forgalom, Ăgy kiszolgĂĄltatott vagy a meglĂ©vĆ ĂŒgyfeleknek.
A megoldĂĄs?
A kettĆt egyĂŒtt kell hasznĂĄlnod, mert Ăgy az ĂŒgyfĂ©lszerzĂ©s Ă©s az ĂŒgyfĂ©lmegtartĂĄs kĂ©z a kĂ©zben jĂĄr.
4. Hogyan kombinĂĄlhatod a marketing tölcsĂ©rt Ă©s az ĂŒgyfĂ©lutat?
1. Az ĂŒgyfĂ©lszerzĂ©s utĂĄn kezdĆdjön az ĂŒgyfĂ©lĂșt!
- Ne hagyd âmagĂĄraâ az ĂŒgyfeleidet vĂĄsĂĄrlĂĄs utĂĄn.
- AutomatizĂĄlt e-mailekkel, edukĂĄciĂłs anyagokkal tartsd Ćket a folyamatban.
2. ĂpĂts utĂĄnkövetĂ©si rendszert!
- HĂrlevelek, visszajelzĂ©s kĂ©rĂ©se, ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny optimalizĂĄlĂĄsa.
- Kérdezd meg, hogy elégedettek-e, és ajånlj nekik tovåbbi megoldåsokat.
3. Adj extra értéket, hogy visszatérjenek!
- ExkluzĂv ajĂĄnlatok, VIP programok, edukĂĄciĂłs anyagok.
- Egy jĂłl felĂ©pĂtett ĂŒgyfĂ©lĂșt növeli a lojalitĂĄst Ă©s az ajĂĄnlĂĄsokat.
4. Mérd az eredményeket!
- Figyeld az ĂŒgyfĂ©lelĂ©gedettsĂ©get, a visszatĂ©rĆ vĂĄsĂĄrlĂłk arĂĄnyĂĄt, Ă©s optimalizĂĄld a rendszert.
- Ne csak azt mérd, hånyan jöttek be a tölcsérbe, hanem azt is, hogy hånyan tértek vissza!
Most rajtad a sor!
A kĂ©rdĂ©s nem az, hogy kell-e ĂŒgyfĂ©lutat Ă©pĂtened⊠hanem az, hogy mennyit veszĂtesz, ha nem teszed!
Ha eddig csak a marketing tölcsĂ©rre Ă©pĂtettĂ©l, akkor itt az ideje, hogy a meglĂ©vĆ ĂŒgyfelek megtartĂĄsĂĄra is fĂłkuszĂĄlj.
KövetkezĆ lĂ©pĂ©s:
- Gondold ĂĄt, hogy a vĂĄsĂĄrlĂĄs utĂĄn milyen Ă©lmĂ©nyt adsz az ĂŒgyfeleknek!
- ĂpĂts egy utĂĄnkövetĂ©si rendszert, hogy ne kelljen mindig Ășj ĂŒgyfelekre költened.
- Kövesd az oldalamat tovĂĄbbi tippekĂ©rt, mert hamarosan errĆl mĂ©g többet fogok megosztani!
Most mĂĄr Ă©rted, hogy a marketing tölcsĂ©r Ă©s az ĂŒgyfĂ©lĂșt hogyan mƱködik egyĂŒtt. De a kĂ©rdĂ©s az: te hogyan hasznĂĄlod ezt a sajĂĄt vĂĄllalkozĂĄsodban?
 Ha szeretnĂ©d, hogy a vĂĄllalkozĂĄsod kihasznĂĄlja a marketing tölcsĂ©rt Ă©s az ĂŒgyfĂ©lĂșt valĂłdi versenyelĆnyeit, akkor foglalj egy dĂjmentes konzultĂĄciĂłt, ahol tovĂĄbbi szemĂ©lyre szabott tippeket adok!