Lehet, hogy Te is hallottad mĂĄr ezeket a „varĂĄzsszavakat”: Customer Experience (CX – ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny fejlesztĂ©s) vagy Customer Journey Maps (ĂŒgyfĂ©lĂșt-tĂ©rkĂ©pezĂ©s), de mĂ©g nem tudod, hogyan alkalmaznĂĄd hatĂ©konyan ezeket a vĂĄllalkozĂĄsod fejlesztĂ©sĂ©ben.
Ebben a cikkben megmutatom, milyen lehetĆsĂ©geid vannak.
Kezdem egy jĂł hĂrrel! Nem egy olyan technikĂĄt mutatok, amely azt Ărja le, hogy dobd el az eddigi munkĂĄdat, hanem a meglĂ©vĆ folyamataidat fogja hatĂ©konyabbĂĄ, profitorientĂĄltabbĂĄ tenni. SzĂłval, ha mĂĄr van legalĂĄbb 1 ĂŒgyfeled, akkor nyugodtan olvass tovĂĄbb!
Az utĂłbbi Ă©vekben a nemzetközi Ă©s hazai vezetĆk is egyre jobban felismertĂ©k, hogy a jĂł (inkĂĄbb kimagaslĂł) ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny nemcsak a vĂĄllalat mƱködĂ©sĂ©t segĂti (ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlat, Ă©rtĂ©kesĂtĂ©s, HR), hanem bizony a profitra is nagyon jĂł hatĂĄssal van. Mint cĂ©gvezetĆ Te is tudod, hogy ezt a âvĂĄllalkozĂĄsâ nevƱ jĂĄtĂ©kot nem az ĂĄrbevĂ©telre, hanem a PROFITRA jĂĄtsszuk!
MĂ©g itt az elejĂ©n gyorsan rögzĂtsĂŒnk egy fogalmat. Mi az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny?
Az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny azon kapcsolati pontok Ă©s interakciĂłk összessĂ©ge, amelyek az ĂŒgyfĂ©l Ă©s a vĂĄllalkozĂĄs között jönnek lĂ©tre. Ez magĂĄba foglalja az ĂŒgyfĂ©l gondolatait, Ă©rzelmeit, az interakciĂłk ĂĄltal kivĂĄltott reakciĂłkat Ă©s az Ăgy megszerzett tapasztalatot, legyen az pozitĂv vagy negatĂv. (Olvasd el mĂ©g egyszer, Ă©s mentsd el!)
A vĂĄllalkozĂĄsok, akiket ismerek, folyamatosan azon munkĂĄlkodnak, hogy szolgĂĄltatĂĄsaikat, termĂ©keiket minĂ©l magasabb szintre emeljĂ©k. Sokan mĂĄr most felismertĂ©k, hogy hiĂĄba a jĂł termĂ©k Ă©s szolgĂĄltatĂĄs, szĂŒksĂ©g van elĂ©gedett ĂŒgyfĂ©lre is. JĂł sokra! Hiszen az elĂ©gedett ĂŒgyfĂ©l megosztja a tapasztalatĂĄt mĂĄsokkal, Ăgy mintegy „ĂŒzletkötĆkĂ©nt” mƱködik a cĂ©g Ă©rdekĂ©ben. Ha belegondolsz, ezzel csökken a vĂĄllalkozĂĄs marketingre Ă©s ĂŒgyfĂ©lszerzĂ©sre fordĂtott költsĂ©ge!
Gondolj bele: egy barĂĄti szalonnasĂŒtĂ©sen beszĂ©ltĂ©l mĂĄr lelkesen egy jĂł filmrĆl, amit a moziban lĂĄttĂĄl, vagy egy jĂł termĂ©krĆl, amit megvettĂ©l Ă©s örömmel hasznĂĄlsz? Na ugye! đ Ez törtĂ©nik, ha az ĂŒgyfĂ©l elĂ©gedett.
Ezt az ĂŒgyfĂ©lĂĄllapotot kell elĂ©rnĂŒnk. A feladat nem egyszerƱ, mert lĂĄthatod Te is, hogy az ĂŒgyfelek egyre tĂĄjĂ©kozottabbak Ă©s tĂŒrelmetlenebbek.
EzĂ©rt is Ă©rtĂ©kelĆdött fel az utĂłbbi Ă©vekben az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny fontossĂĄga a vĂĄllalati stratĂ©giĂĄkban.
NĂ©zzĂŒnk nĂ©hĂĄny nemzetközi kutatĂĄst, hogy alĂĄtĂĄmasszam ezt:
- Harvard Business Review: Egy kutatĂĄs szerint az ĂŒgyfĂ©lmegtartĂĄs akĂĄr 25-95%-kal növeli a vĂĄllalkozĂĄsok nyeresĂ©gessĂ©gĂ©t, mivel az elĂ©gedett ĂŒgyfelek többet költenek Ă©s hƱsĂ©gesek maradnak. (HBR, âThe Value of Keeping the Right Customersâ)
- Bain & Company: Az elemzĂ©s szerint a visszatĂ©rĆ ĂŒgyfelek akĂĄr 67%-kal nagyobb esĂ©llyel vĂĄsĂĄrolnak Ășjra, mĂg egy elĂ©gedett ĂŒgyfĂ©l akĂĄr 6-7 ismerĆsĂ©nek is ajĂĄnlhatja a vĂĄllalkozĂĄst. Ez csökkenti az Ășj ĂŒgyfelek szerzĂ©sĂ©nek költsĂ©geit Ă©s növeli a bevĂ©telt. (Bain & Company, âThe Economics of Loyaltyâ)
- American Express: Az American Express tanulmĂĄnya szerint az elĂ©gedett ĂŒgyfelek 86%-a hajlandĂł többet fizetni egy jobb ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©nyĂ©rt, ami kĂŒlönösen a prĂ©mium szolgĂĄltatĂĄsok szĂĄmĂĄra nyĂșjt jelentĆs elĆnyt. (American Express, âCustomer Service Barometerâ)
- Temkin Group: A Temkin Group kutatĂĄsa kimutatta, hogy a kiemelkedĆ ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©nyben rĂ©szesĂtett vĂĄllalkozĂĄsok ĂĄtlagosan 1,7-szer magasabb ĂŒgyfĂ©lmegtartĂĄsi rĂĄtĂĄval Ă©s 1,8-szeres ĂŒgyfĂ©lĂ©lettartam-Ă©rtĂ©kkel rendelkeznek. (Temkin Group, âROI of Customer Experienceâ)
Ezek a kutatĂĄsok vilĂĄgosan mutatjĂĄk, hogy az ĂŒgyfĂ©l-elĂ©gedettsĂ©g Ă©s az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny mĂ©rĂ©sĂ©re valĂł beruhĂĄzĂĄs nemcsak a vĂĄsĂĄrlĂłi hƱsĂ©g erĆsĂtĂ©sĂ©t segĂti, hanem az Ășj ĂŒgyfelek megszerzĂ©sĂ©nek költsĂ©geit is csökkenti, miközben növeli a vĂĄsĂĄrlĂĄsok gyakorisĂĄgĂĄt Ă©s Ă©rtĂ©kĂ©t.
JĂł befektetĂ©s figyelmet Ă©s erĆforrĂĄst szentelni az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny fejlesztĂ©sĂ©re? Azt gondolom, mĂĄr Te is tudod a vĂĄlaszt.
A sajåt tapasztalatom alapjån még néhåny érv:
Az ĂŒgyfĂ©l-elĂ©gedettsĂ©g
- csökkenti a negatĂv Ă©rtĂ©kelĂ©sek szĂĄmĂĄt (tudod, a rossz hĂr tĂzszer gyorsabban terjed, mĂĄr ezen nyersz),
- csökkenti az ĂŒgyfĂ©lszerzĂ©si költsĂ©geket,
- csökkenti az ĂŒgyfelek lemorzsolĂłdĂĄsĂĄt,
- növeli a mĂĄrka erĆssĂ©gĂ©t,
- növeli a lojalitåst.
Mindezek igen jĂł hatĂĄssal vannak a PROFITRA, amit mĂĄr fentebb emlĂtettem.
OkĂ©, ez mind szĂ©p Ă©s jĂł, de hogyan kell növelni az ĂŒgyfĂ©l-elĂ©gedettsĂ©get?
Gondolkozzunk „jĂłzan paraszti Ă©sszel”: azt tudjuk megvĂĄltoztatni, amirĆl informĂĄciĂłnk van. Ha nincs informĂĄciĂłnk, akkor csak gyĂĄrtjuk a hipotĂ©ziseket, netĂĄn vaktĂĄban lövöldözĂŒnk.
EzĂ©rt Ărtam a cikk elejĂ©n, hogy ha mĂĄr van 1 ĂŒgyfeled, akkor is nyugodtan olvass tovĂĄbb. Hiszen ezt az 1 ĂŒgyfelet is Ă©rdemes megkĂ©rdezni, hogy MIĂRT MINKET VĂLASZTOTT? EgyszerƱ kĂ©rdĂ©s, de sokat megtudhatsz belĆle.
Ma mĂĄr persze ennĂ©l több kell. A „kĂ©rdezzĂŒk meg az ĂŒgyfelet” mĂĄra olyan folyamat lett, amit automatizĂĄlni kell Ă©s rendszerbe kell foglalni, mind a kĂ©rdĂ©seket, mind a kiĂ©rtĂ©kelĂ©st.
Az egyik legelterjedtebb, gyorsan kivitelezhetĆ kutatĂĄsi mĂłdszer a Net Promoter Score (NPS).
Ez a mutatĂł azt vizsgĂĄlja, mennyire valĂłszĂnƱ, hogy az ĂŒgyfelek ajĂĄnlanĂĄk a termĂ©ket, szolgĂĄltatĂĄst vagy cĂ©get egy ismerĆsĂŒknek egy 0-tĂłl 10-ig terjedĆ skĂĄlĂĄn. Az Ăgy kapott NPS eredmĂ©ny tĂŒkrözi az ĂŒgyfelek hƱsĂ©gĂ©t Ă©s elĂ©gedettsĂ©gĂ©t a mĂĄrkĂĄval kapcsolatban. Mivel ezt a mĂłdszert sok cĂ©g alkalmazza, gyakran finomĂtjĂĄk is a kĂ©rdĂ©st, hogy egy konkrĂ©t ĂŒgyfĂ©ltapasztalatra vagy interakciĂłra fĂłkuszĂĄlhassanak.

Az NPS kiszĂĄmĂtĂĄsa egyszerƱ: azokat, akik magas pontszĂĄmot adnak, âAjĂĄnlĂłknakâ (Promoters) hĂvjuk, mĂg az alacsony pontszĂĄmot adĂłkat âKritikusoknakâ (Detractors) nevezzĂŒk. Az NPS-t az AjĂĄnlĂłk arĂĄnyĂĄbĂłl a Kritikusok arĂĄnyĂĄt kivonva kapjuk meg. Ez a mutatĂł jĂłl rĂĄvilĂĄgĂt az ĂŒgyfĂ©lkapcsolatok ĂĄtfogĂł helyzetĂ©re, segĂtve a vĂĄllalkozĂĄst a lojalitĂĄs erĆssĂ©geinek Ă©s gyengesĂ©geinek feltĂĄrĂĄsĂĄban.
A CSAT (Customer Satisfaction Score) egy mĂĄsik nĂ©pszerƱ mĂ©rĆszĂĄm, amely azt vizsgĂĄlja, mennyire elĂ©gedettek az ĂŒgyfelek egy adott interakciĂłval, termĂ©kkel vagy szolgĂĄltatĂĄssal. Az Ă©rtĂ©kelĂ©s sorĂĄn ĂĄltalĂĄban egy egyszerƱ kĂ©rdĂ©st tesznek fel az ĂŒgyfeleknek: âMennyire volt elĂ©gedett ezzel a tapasztalattal?â â egy 1-tĆl 5-ig vagy 1-tĆl 10-ig terjedĆ skĂĄlĂĄn.

Az eredmĂ©nyeket az ĂŒgyfelek vĂĄlaszai alapjĂĄn összesĂtik, Ăgy szĂĄzalĂ©kos Ă©rtĂ©ket kapnak, amely tĂŒkrözi az elĂ©gedettsĂ©gi szintet. Az Ăgy kapott CSAT pontszĂĄm vilĂĄgos kĂ©pet ad arrĂłl, hogy az ĂŒgyfelek mennyire elĂ©gedettek a vĂĄllalkozĂĄs egy-egy konkrĂ©t rĂ©szletĂ©vel, pĂ©ldĂĄul a vĂĄsĂĄrlĂĄsi folyamattal vagy az ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlattal. A CSAT könnyen alkalmazhatĂł mĂ©rĂ©s, mivel gyors visszajelzĂ©st nyĂșjt az ĂŒgyfelek friss Ă©lmĂ©nyeirĆl, Ă©s pontosabban megmutatja, hol lehet javĂtani a vĂĄsĂĄrlĂłi tapasztalaton, Ăgy közvetlenebbĂŒl jĂĄrul hozzĂĄ az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny finomhangolĂĄsĂĄhoz.
Az NPS tehĂĄt inkĂĄbb a teljes kĂ©p, az ĂĄltalĂĄnos ĂŒgyfĂ©l-elĂ©gedettsĂ©g Ă©s hƱsĂ©g feltĂ©rkĂ©pezĂ©sĂ©ben segĂt, mĂg a CSAT a friss, pillanatnyi visszajelzĂ©sekbĆl ad pontosabb kĂ©pet az egyes Ă©lmĂ©nyekrĆl Ă©s interakciĂłkrĂłl.
ZĂĄrĂłgondolat:
A sikeres vĂĄllalkozĂĄs nemcsak Ășj ĂŒgyfeleket szerez, hanem meg is tartja Ćket. Ha nem figyelsz az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©nyre Ă©s nem tĂ©rkĂ©pezed fel az elĂ©gedettsĂ©gi mutatĂłkat, könnyen elveszĂtheted azokat az Ă©rtĂ©kes ĂŒgyfeleket, akik mĂĄr most is hozzĂĄjĂĄrulnak a profitodhoz. Ne vĂĄrd meg, mĂg a hibĂĄk komoly vesztesĂ©get okoznak â foglalj egy 60 perces dĂjmentes megbeszĂ©lĂ©st, hogy mĂ©g idĆben felmĂ©rjĂŒk, hol szĂŒksĂ©ges beavatkozni a vĂĄllalkozĂĄsod sikere Ă©rdekĂ©ben!