Hogyan növeld az ĂŒgyfĂ©l-elĂ©gedettsĂ©gedet, Ă©s melyek a mĂ©rƑszĂĄmai?

Az ĂŒgyfĂ©l-elĂ©gedettsĂ©g a vĂĄllalkozĂĄsod profitjĂĄt is meghatĂĄrozza. Tudd meg, hogyan mĂ©rheted egyszerƱen – Ă©s hogyan javĂ­thatsz rajta mĂĄr holnaptĂłl.

Lehet, hogy Te is hallottad mĂĄr ezeket a „varĂĄzsszavakat”: Customer Experience (CX – ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny fejlesztĂ©s) vagy Customer Journey Maps (ĂŒgyfĂ©lĂșt-tĂ©rkĂ©pezĂ©s), de mĂ©g nem tudod, hogyan alkalmaznĂĄd hatĂ©konyan ezeket a vĂĄllalkozĂĄsod fejlesztĂ©sĂ©ben.

Ebben a cikkben megmutatom, milyen lehetƑsĂ©geid vannak.

Kezdem egy jĂł hĂ­rrel! Nem egy olyan technikĂĄt mutatok, amely azt Ă­rja le, hogy dobd el az eddigi munkĂĄdat, hanem a meglĂ©vƑ folyamataidat fogja hatĂ©konyabbĂĄ, profitorientĂĄltabbĂĄ tenni. SzĂłval, ha mĂĄr van legalĂĄbb 1 ĂŒgyfeled, akkor nyugodtan olvass tovĂĄbb!

Az utĂłbbi Ă©vekben a nemzetközi Ă©s hazai vezetƑk is egyre jobban felismertĂ©k, hogy a jĂł (inkĂĄbb kimagaslĂł) ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny nemcsak a vĂĄllalat mƱködĂ©sĂ©t segĂ­ti (ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlat, Ă©rtĂ©kesĂ­tĂ©s, HR), hanem bizony a profitra is nagyon jĂł hatĂĄssal van. Mint cĂ©gvezetƑ Te is tudod, hogy ezt a „vĂĄllalkozĂĄs” nevƱ jĂĄtĂ©kot nem az ĂĄrbevĂ©telre, hanem a PROFITRA jĂĄtsszuk!

MĂ©g itt az elejĂ©n gyorsan rögzĂ­tsĂŒnk egy fogalmat. Mi az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny?

Az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny azon kapcsolati pontok Ă©s interakciĂłk összessĂ©ge, amelyek az ĂŒgyfĂ©l Ă©s a vĂĄllalkozĂĄs között jönnek lĂ©tre. Ez magĂĄba foglalja az ĂŒgyfĂ©l gondolatait, Ă©rzelmeit, az interakciĂłk ĂĄltal kivĂĄltott reakciĂłkat Ă©s az Ă­gy megszerzett tapasztalatot, legyen az pozitĂ­v vagy negatĂ­v. (Olvasd el mĂ©g egyszer, Ă©s mentsd el!)

A vĂĄllalkozĂĄsok, akiket ismerek, folyamatosan azon munkĂĄlkodnak, hogy szolgĂĄltatĂĄsaikat, termĂ©keiket minĂ©l magasabb szintre emeljĂ©k. Sokan mĂĄr most felismertĂ©k, hogy hiĂĄba a jĂł termĂ©k Ă©s szolgĂĄltatĂĄs, szĂŒksĂ©g van elĂ©gedett ĂŒgyfĂ©lre is. JĂł sokra! Hiszen az elĂ©gedett ĂŒgyfĂ©l megosztja a tapasztalatĂĄt mĂĄsokkal, Ă­gy mintegy „ĂŒzletkötƑkĂ©nt” mƱködik a cĂ©g Ă©rdekĂ©ben. Ha belegondolsz, ezzel csökken a vĂĄllalkozĂĄs marketingre Ă©s ĂŒgyfĂ©lszerzĂ©sre fordĂ­tott költsĂ©ge!

Gondolj bele: egy barĂĄti szalonnasĂŒtĂ©sen beszĂ©ltĂ©l mĂĄr lelkesen egy jĂł filmrƑl, amit a moziban lĂĄttĂĄl, vagy egy jĂł termĂ©krƑl, amit megvettĂ©l Ă©s örömmel hasznĂĄlsz? Na ugye! 🙂 Ez törtĂ©nik, ha az ĂŒgyfĂ©l elĂ©gedett.

Ezt az ĂŒgyfĂ©lĂĄllapotot kell elĂ©rnĂŒnk. A feladat nem egyszerƱ, mert lĂĄthatod Te is, hogy az ĂŒgyfelek egyre tĂĄjĂ©kozottabbak Ă©s tĂŒrelmetlenebbek.

EzĂ©rt is Ă©rtĂ©kelƑdött fel az utĂłbbi Ă©vekben az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny fontossĂĄga a vĂĄllalati stratĂ©giĂĄkban.

NĂ©zzĂŒnk nĂ©hĂĄny nemzetközi kutatĂĄst, hogy alĂĄtĂĄmasszam ezt:

  1. Harvard Business Review: Egy kutatĂĄs szerint az ĂŒgyfĂ©lmegtartĂĄs akĂĄr 25-95%-kal növeli a vĂĄllalkozĂĄsok nyeresĂ©gessĂ©gĂ©t, mivel az elĂ©gedett ĂŒgyfelek többet költenek Ă©s hƱsĂ©gesek maradnak. (HBR, „The Value of Keeping the Right Customers”)
  2. Bain & Company: Az elemzĂ©s szerint a visszatĂ©rƑ ĂŒgyfelek akĂĄr 67%-kal nagyobb esĂ©llyel vĂĄsĂĄrolnak Ășjra, mĂ­g egy elĂ©gedett ĂŒgyfĂ©l akĂĄr 6-7 ismerƑsĂ©nek is ajĂĄnlhatja a vĂĄllalkozĂĄst. Ez csökkenti az Ășj ĂŒgyfelek szerzĂ©sĂ©nek költsĂ©geit Ă©s növeli a bevĂ©telt. (Bain & Company, „The Economics of Loyalty”)
  3. American Express: Az American Express tanulmĂĄnya szerint az elĂ©gedett ĂŒgyfelek 86%-a hajlandĂł többet fizetni egy jobb ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©nyĂ©rt, ami kĂŒlönösen a prĂ©mium szolgĂĄltatĂĄsok szĂĄmĂĄra nyĂșjt jelentƑs elƑnyt. (American Express, „Customer Service Barometer”)
  4. Temkin Group: A Temkin Group kutatĂĄsa kimutatta, hogy a kiemelkedƑ ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©nyben rĂ©szesĂ­tett vĂĄllalkozĂĄsok ĂĄtlagosan 1,7-szer magasabb ĂŒgyfĂ©lmegtartĂĄsi rĂĄtĂĄval Ă©s 1,8-szeres ĂŒgyfĂ©lĂ©lettartam-Ă©rtĂ©kkel rendelkeznek. (Temkin Group, „ROI of Customer Experience”)

Ezek a kutatĂĄsok vilĂĄgosan mutatjĂĄk, hogy az ĂŒgyfĂ©l-elĂ©gedettsĂ©g Ă©s az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny mĂ©rĂ©sĂ©re valĂł beruhĂĄzĂĄs nemcsak a vĂĄsĂĄrlĂłi hƱsĂ©g erƑsĂ­tĂ©sĂ©t segĂ­ti, hanem az Ășj ĂŒgyfelek megszerzĂ©sĂ©nek költsĂ©geit is csökkenti, miközben növeli a vĂĄsĂĄrlĂĄsok gyakorisĂĄgĂĄt Ă©s Ă©rtĂ©kĂ©t.

JĂł befektetĂ©s figyelmet Ă©s erƑforrĂĄst szentelni az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny fejlesztĂ©sĂ©re? Azt gondolom, mĂĄr Te is tudod a vĂĄlaszt.

A sajåt tapasztalatom alapjån még néhåny érv:

Az ĂŒgyfĂ©l-elĂ©gedettsĂ©g

  • csökkenti a negatĂ­v Ă©rtĂ©kelĂ©sek szĂĄmĂĄt (tudod, a rossz hĂ­r tĂ­zszer gyorsabban terjed, mĂĄr ezen nyersz),
  • csökkenti az ĂŒgyfĂ©lszerzĂ©si költsĂ©geket,
  • csökkenti az ĂŒgyfelek lemorzsolĂłdĂĄsĂĄt,
  • növeli a mĂĄrka erƑssĂ©gĂ©t,
  • növeli a lojalitĂĄst.

Mindezek igen jĂł hatĂĄssal vannak a PROFITRA, amit mĂĄr fentebb emlĂ­tettem.

OkĂ©, ez mind szĂ©p Ă©s jĂł, de hogyan kell növelni az ĂŒgyfĂ©l-elĂ©gedettsĂ©get?

Gondolkozzunk „jĂłzan paraszti Ă©sszel”: azt tudjuk megvĂĄltoztatni, amirƑl informĂĄciĂłnk van. Ha nincs informĂĄciĂłnk, akkor csak gyĂĄrtjuk a hipotĂ©ziseket, netĂĄn vaktĂĄban lövöldözĂŒnk.

EzĂ©rt Ă­rtam a cikk elejĂ©n, hogy ha mĂĄr van 1 ĂŒgyfeled, akkor is nyugodtan olvass tovĂĄbb. Hiszen ezt az 1 ĂŒgyfelet is Ă©rdemes megkĂ©rdezni, hogy MIÉRT MINKET VÁLASZTOTT? EgyszerƱ kĂ©rdĂ©s, de sokat megtudhatsz belƑle.

Ma mĂĄr persze ennĂ©l több kell. A „kĂ©rdezzĂŒk meg az ĂŒgyfelet” mĂĄra olyan folyamat lett, amit automatizĂĄlni kell Ă©s rendszerbe kell foglalni, mind a kĂ©rdĂ©seket, mind a kiĂ©rtĂ©kelĂ©st.

Az egyik legelterjedtebb, gyorsan kivitelezhetƑ kutatási módszer a Net Promoter Score (NPS).

Ez a mutatĂł azt vizsgĂĄlja, mennyire valĂłszĂ­nƱ, hogy az ĂŒgyfelek ajĂĄnlanĂĄk a termĂ©ket, szolgĂĄltatĂĄst vagy cĂ©get egy ismerƑsĂŒknek egy 0-tĂłl 10-ig terjedƑ skĂĄlĂĄn. Az Ă­gy kapott NPS eredmĂ©ny tĂŒkrözi az ĂŒgyfelek hƱsĂ©gĂ©t Ă©s elĂ©gedettsĂ©gĂ©t a mĂĄrkĂĄval kapcsolatban. Mivel ezt a mĂłdszert sok cĂ©g alkalmazza, gyakran finomĂ­tjĂĄk is a kĂ©rdĂ©st, hogy egy konkrĂ©t ĂŒgyfĂ©ltapasztalatra vagy interakciĂłra fĂłkuszĂĄlhassanak.

Az NPS kiszĂĄmĂ­tĂĄsa egyszerƱ: azokat, akik magas pontszĂĄmot adnak, „AjĂĄnlĂłknak” (Promoters) hĂ­vjuk, mĂ­g az alacsony pontszĂĄmot adĂłkat „Kritikusoknak” (Detractors) nevezzĂŒk. Az NPS-t az AjĂĄnlĂłk arĂĄnyĂĄbĂłl a Kritikusok arĂĄnyĂĄt kivonva kapjuk meg. Ez a mutatĂł jĂłl rĂĄvilĂĄgĂ­t az ĂŒgyfĂ©lkapcsolatok ĂĄtfogĂł helyzetĂ©re, segĂ­tve a vĂĄllalkozĂĄst a lojalitĂĄs erƑssĂ©geinek Ă©s gyengesĂ©geinek feltĂĄrĂĄsĂĄban.

A CSAT (Customer Satisfaction Score) egy mĂĄsik nĂ©pszerƱ mĂ©rƑszĂĄm, amely azt vizsgĂĄlja, mennyire elĂ©gedettek az ĂŒgyfelek egy adott interakciĂłval, termĂ©kkel vagy szolgĂĄltatĂĄssal. Az Ă©rtĂ©kelĂ©s sorĂĄn ĂĄltalĂĄban egy egyszerƱ kĂ©rdĂ©st tesznek fel az ĂŒgyfeleknek: „Mennyire volt elĂ©gedett ezzel a tapasztalattal?” – egy 1-tƑl 5-ig vagy 1-tƑl 10-ig terjedƑ skĂĄlĂĄn.

Az eredmĂ©nyeket az ĂŒgyfelek vĂĄlaszai alapjĂĄn összesĂ­tik, Ă­gy szĂĄzalĂ©kos Ă©rtĂ©ket kapnak, amely tĂŒkrözi az elĂ©gedettsĂ©gi szintet. Az Ă­gy kapott CSAT pontszĂĄm vilĂĄgos kĂ©pet ad arrĂłl, hogy az ĂŒgyfelek mennyire elĂ©gedettek a vĂĄllalkozĂĄs egy-egy konkrĂ©t rĂ©szletĂ©vel, pĂ©ldĂĄul a vĂĄsĂĄrlĂĄsi folyamattal vagy az ĂŒgyfĂ©lszolgĂĄlattal. A CSAT könnyen alkalmazhatĂł mĂ©rĂ©s, mivel gyors visszajelzĂ©st nyĂșjt az ĂŒgyfelek friss Ă©lmĂ©nyeirƑl, Ă©s pontosabban megmutatja, hol lehet javĂ­tani a vĂĄsĂĄrlĂłi tapasztalaton, Ă­gy közvetlenebbĂŒl jĂĄrul hozzĂĄ az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny finomhangolĂĄsĂĄhoz.

Az NPS tehĂĄt inkĂĄbb a teljes kĂ©p, az ĂĄltalĂĄnos ĂŒgyfĂ©l-elĂ©gedettsĂ©g Ă©s hƱsĂ©g feltĂ©rkĂ©pezĂ©sĂ©ben segĂ­t, mĂ­g a CSAT a friss, pillanatnyi visszajelzĂ©sekbƑl ad pontosabb kĂ©pet az egyes Ă©lmĂ©nyekrƑl Ă©s interakciĂłkrĂłl.

ZĂĄrĂłgondolat:

A sikeres vĂĄllalkozĂĄs nemcsak Ășj ĂŒgyfeleket szerez, hanem meg is tartja Ƒket. Ha nem figyelsz az ĂŒgyfĂ©lĂ©lmĂ©nyre Ă©s nem tĂ©rkĂ©pezed fel az elĂ©gedettsĂ©gi mutatĂłkat, könnyen elveszĂ­theted azokat az Ă©rtĂ©kes ĂŒgyfeleket, akik mĂĄr most is hozzĂĄjĂĄrulnak a profitodhoz. Ne vĂĄrd meg, mĂ­g a hibĂĄk komoly vesztesĂ©get okoznak – foglalj egy 60 perces dĂ­jmentes megbeszĂ©lĂ©st, hogy mĂ©g idƑben felmĂ©rjĂŒk, hol szĂŒksĂ©ges beavatkozni a vĂĄllalkozĂĄsod sikere Ă©rdekĂ©ben!

Üdv Ășjra itt – lĂ©pj be!

E-mail + jelszó, és bent is vagy.
User login

Töltsd ki az Ʊrlapot, Ă©s mĂĄr indul is a felmĂ©rĂ©s – az eredmĂ©nyt rögtön lĂĄtni fogod a vĂ©gĂ©n.

NEW Online ÜgyfĂ©lĂ©lmĂ©ny FelmĂ©rĂ©s - csali feliratkozĂł (PopUp)

A gombra kattintva tudomåsul veszed az Adatkezelési tåjékoztatót.

Add meg, hovĂĄ kĂŒldhetem a tanulmĂĄnyt

GYORS GYƐZELMEK - csali feliratkozó (PopUp)

A gombra kattintva tudomåsul veszed az Adatkezelési tåjékoztatót.

Add meg, hovĂĄ kĂŒldhetem a tanulmĂĄnyt

5 LÉPÉS AZ ÜGYFÉLÚT OPTIMALIZÁLÁSHOZ - csali feliratkozó (PopUp)

A gombra kattintva tudomåsul veszed az Adatkezelési tåjékoztatót.