A szépségipar egyik legerősebb – mégis sokszor alulhasznált – fegyvere a szájreklám marketing. Gondold át: Te mikor kértél utoljára tudatosan ajánlást egy elégedett vendégtől?
Pedig a számok magukért beszélnek. Az emberek 92%-a jobban bízik egy ismerős ajánlásában*, mint bármilyen hirdetésben. Ha szeretnél stabil vendégkört és folyamatosan érkező új érdeklődőket, ideje tudatosan kiaknázni a szájreklám erejét.
Most megmutatom, hogyan építhetsz olyan rendszert, ami nem a véletlenen múlik.
* Nielsen Global Trust in Advertising Survey
🔗 Nielsen – Global Trust in Advertising (2012) – https://www.nielsen.com/insights/2012/global-trust-in-advertising-and-brand-messages-2/
A szájreklám szerepe a szépségiparban
Ugye Neked is ismerős az érzés, amikor egy új vendég azt mondja: „A barátnőm ajánlott!”?
Ez nemcsak hízelgő visszajelzés, hanem konkrét bizonyíték arra, hogy a szolgáltatásod említésre méltó élményt ad. A szájreklám (vagy más néven WOM stratégia) a legerősebb eszközöd, ha:
- növelnéd a bizalmat az új vendégeknél,
- csökkentenéd a hirdetési költségeket,
- építenél egy aktív, elkötelezett közösséget.
Egy jól működő ajánlási program szó szerint aranyat ér!
Kutatások: baráti ajánlás és bizalom arányai
Talán Téged is meg fog lepni, amikor elolvasod ezeket az adatokat:
- Az emberek 83%-a nagyobb eséllyel vásárol vagy foglal időpontot, ha baráttól hall egy szolgáltatásról.
- 92% bízik személyes ajánlásban, míg 88% az online értékelésekben is megbízik.
Érdekes, igaz? Ezek a számok jól mutatják, mennyire erős hatása van a közvetlen visszajelzésnek.
Ezek az arányok azt bizonyítják, hogy a vendégeid véleménye a legfontosabb marketingeszközöd.
Miért nem használják sok szalonban tudatosan?
Sok szépségipari vállalkozás azt gondolja, hogy az ajánlások „maguktól jönnek”. Csakhogy a tapasztalat más mutat:
A legtöbb kisvállalkozásnál nincs formalizált ajánlási program. Ez azt jelenti, hogy a vendég akkor ajánl, ha eszébe jut – és legtöbbször nem jut eszébe.
Gondold át: Te mikor kérted meg utoljára egy vendéged, hogy írjon rólad online értékelést vagy ajánljon Téged az ismerőseinek?
Tovább megyek! Van kidolgozott RENDSZERED, amivel következetesen ajánlást kérsz?
Ha igen, akkor:
- Nem fogod elfelejteni, mit kell tegyél – minden vendégtől természetessé válik ajánlást kérni.
- Mérni tudod az eredményeket – vagyis nem reménymarketinget csinálsz, hanem tudatosan építed a vendégkört.
Halkan súgom meg: ha rendszert építesz, azt nem tudja egykönnyen lemásolni a konkurencia!
Megosztható élmények és a pozitív élmény fontossága
Ahhoz, hogy a szájreklám beinduljon, megosztható élményt kell adnod. Ez nem feltétlenül valami extra drága dolog – inkább apró, személyre szabott részletek:
- Egy kedves üzenet születésnapkor.
- Egy extra törődés egy arckezelés után.
- Egy finom kávé, amit pontosan úgy készítesz, ahogy szereti.
Ha a vendéged úgy érzi, hogy fontos Neked, nagyobb eséllyel mesél rólad másoknak is.
Ugye Neked is volt már olyan élményed, amit azonnal tovább akartál adni, akár egy baráti szalonnasütés közben is? Na ugye…
Ajánlási rendszerek bevezetésének lehetőségei
Szeretnéd, hogy az ajánlások ne csak véletlenszerűen történjenek? Egy kicsivel fentebb már említettem, hogy RENDSZERT kell építened. Ha esetleg átsiklottál felette, görgess vissza pár sort – megéri.
Most pedig mutatok néhány bevált ötletet, amivel el tudsz indulni:
1. Ajánlási kedvezmény
Adj jutalmat annak, aki új vendéget hoz. Például: „Ajánlj engem egy barátnődnek, és mindketten 10% kedvezményt kaptok a következő alkalomra!”
2. Online értékelés ösztönzése
Kérj értékelést e-mailben vagy SMS-ben, rögtön a látogatás után. Egy rövid linkkel megkönnyítheted a folyamatot.
3. Megosztható élményfotók
Engedélyt kérve készíts fotót az elkészült frizuráról, sminkről vagy körömről, amit a vendéged is büszkén megoszthat a közösségi oldalain.
4. VIP klub vagy hűségprogram
Hozz létre egy belső klubot, ahol extra előnyöket adsz a leglojálisabb vendégeidnek. Ez is ösztönzi a szóbeszédet.
5. Emlékeztető és köszönő üzenetek
Egy személyre szabott köszönő üzenet sokkal több, mint udvariasság – megerősíti a pozitív élményt, amit később szívesen mesélnek tovább.
Zárás: szájreklám mint költséghatékony marketingeszköz
A szájreklám marketing nem luxus – ez az egyik legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb módja annak, hogy folyamatosan új vendégeid legyenek.
Ha tudatosan beépíted az ajánlási programot a mindennapi folyamataidba, és megosztható élményeket teremtesz, a vendégeid a legjobb marketing nagyköveteiddé válnak. Ráadásul mindezt szinte ingyen – és elképesztően hatékonyan.
Gondold át: Te mit fogsz másként csinálni már holnaptól?
Ha szeretnéd, hogy segítsek egy egyedi ajánlási rendszer kialakításában, kattints ide, és kérj egy ingyenes konzultációt! Ha most megteszel egy lépést, máris előrébb leszel.