Amióta az emberek áttértek arról a a szokásukról, hogy csak a saját javukra termeljenek , égetően fontos lett megoldaniuk azt, hogy legyenek vásárlóik. Persze mindezt lehetőleg úgy, hogy ne csak egyszeri eladás legyen, hanem visszajárjanak a vásárlók. Az internet megjelenésével ezek a lehetőségek megsokszorozódtak, hiszen hűséges vásárlóink lehetnek az egész világról.
Ismerj meg három eszközt, ami magas hatásfokkal, újra és újra képes a vevőidet aktivizálni – automatikusan!
Először azonban beszéljünk egy lehetséges hibáról a mostani vállalkozók gondolkodásmódjában!
Hála Istennek, elég sok tárgyalással a hátam mögött kaptam egy egész jó látleletet a hazai KKV-k és mikrovállalkozások vezetőinek észjárásáról vevőszerzés, megtartás terén is.
A tapasztalatom az, hogy a vevőszerzéssel komolyan foglalkoznak. A vállalkozások vezetői és munkatársai mindig gondolkodnak valamin. Sajnos az esetek nagyobb hányadában itt meg is áll a lelkesedés. Az ötletek csak kicsiny része kerül kidolgozásra és amit a legnagyobb problémának látok, hogy ezek általában “tűzoltásra” kitalált ötletek. Nincsenek tervszerűen beépítve a vállalkozás vevőszerző gépezetébe.
Vevőszerző gépezet az meg mi?
Szóval a vezetők érzik és tudják, hogy nem ad-hoc dolgokat kellene kitalálni, hanem valami olyat ami folyamatosan működik. Kedves olvasó jogosan teheted fel a kérdést, hogy akkor ha tudják miért nem csinálják? A válasz sajnos az eseteim közel 90%-ban ugyanaz volt: IDŐHIÁNY! A kis és közepes cégek vezetőinek egyszerűen nincs ideje, hogy megvalósítsa ötleteit. Legyűri őket a napi feladatok megoldása, az adminisztráció, a könyvelés előkészítése, a felmerülő problémák megoldása. Ámbár továbbra is szeretnének ilyen vevőszerző gépezetet.
Olyat, ami folyamatosan szállítja az ügyfeleket érdeklődésüknek (szegmentálja) megfelelően. Ezeket a rendszereket értékesítési tölcséreknek nevezzük (sales funel). Ezek a rendszerek nem azonnal adnak el – mert az emberek nem szeretik, ha eladnak nekik -, hanem első lépésben érdeklődőket hoznak be a rendszerbe. Teszik ezt úgy, hogy egy problémára adnak megoldást. Majd utána jön az értékesítés lépésről lépésre!
A mi weboldalunkon tipikusan 2 ilyet találsz. Az egyikkel a gyors szövegírás problémájának megoldását adjuk ingyen (»katt ide«), míg a másikkal a vállalkozás jelenlegi helyzetét mérheti fel a cég vezetője díjmentesen (»katt ide«). Egy későbbi posztban fogok részletesen írni ezekről a rendszerekről.
Ok, az ügyfelek valahogy vásárolnak, de mi lesz a vásárlás után?
Ezután jönne az, amire viszont sajnos nem marad idejük a cégeknek: az utánkövetés. Alig találtam olyan vállalkozást, amelyik rendszeresen utánköveti vásárlóit. Megvalósíthatná ezt akár egy elégedettség méréssel, egy régi ügyfeleknek szóló ajánlattal. Netán egyszerűen csak küld egy levelezőlapot vagy e-mail névnapra. Pedig!
Pedig ezeknek a hatékonysága igen magas. Gondolj bele: NEM KELL ÚJRA MEGGYŐZNI AZ ÜGYFELET, HOGY TE RENDESEN KISZOLGÁLOD ÉS JÓ A TERMÉKED!
Ezen már túl vagy. Ha visszagondolsz saját vállalkozásod működésére, vajon mire költessz többet, az új vevők megszerzésére vagy azok megtartására? A válasz itt van: az új vevők megszerzésére.
Nekem volt olyan évem, mikor értékesítéssel foglalkoztam, hogy a régi ügyfelek újra eladásából volt a jutalékom 80%, míg a többi az új ügyfelektől jött.
Megéri ezt jól csinálni!
A kérdés, hogy hogyan lehet ezt úgy megcsinálni, hogy másra is legyen idő?
A válasz az automatizmus! Az értékesítési rendszerek nagyon nagy része automatizálható. Mi partnereinknél ilyen automata rendszereket építünk.
Ezekből emelnék ki most hármat.
1.) Automatizált elégedettség visszajelzés
Egy kicsit fentebb említettem, hogy milyen jól jönnek az ügyfél visszajelzések. Ezekből lehet a legtöbbet tanulni (néha azért szelektálni kell, mert a konkurencia éber:)) és nem utolsó sorban, ha kikerül egy ilyen pozitív ügyfél vélemény a weboldalra, akkor annak komoly vásárlást ösztönző hatása van.
Az általunk beüzemelt ilyen rendszert összekötjük egy adatbázissal és a facebook oldaladdal is. Ezekből a vesszük át az információt a weboldalra. Természetesen akkor, ha az ügyfél hozzájárul!
Ezt a rendszert utána be tudjuk állítani, bármilyen értékesítésedhez, automatizálva. Ez azt jelenti, hogy pl. a vásárlás után 3 nappal kaphat a vevő egy e-mailt egy linkkel, amin keresztül elmondhatja őszinte véleményét. A rendszer akkor is dolgozik, ha éppen alszol:).
2.) E-mail megnyitások hatékonyságának növelése SMS-el
Nem kevés fejtörést ad a marketingeseknek, hogy az általuk kiküldött leveleket meg is nyissák. Lehetőleg mindenki. Erre több “fortély” is van, pl. jó címet kell adni a levélnek. Sajnos ezen túlmenően lehet olyan is, hogy egyszerűen kevés az ideje az olvasónak és átsiklik a levelek felett.
Erre nagyon jó megoldás, ha kiküldünk egy levelet akkor a címzett azonnal kapjon róla egy SMS-t! Természetesen ezt is automatizálva. A telefonunk pedig az esetek nagy többségében nálunk van és azonnal odanézünk ha SMS-ünk érkezik. Ami szuper még ebben a rendszerben, hogy az SMS szövegébe is bele lehet tenni egyedi mezőket, mint pl. a keresztnév! Mennyivel szívesebben olvasol Te is olyan SMS-t, ami név szerint neked szól?
3.) Weboldal elhagyásánál felugró ablak
Igen jó marketing eszköz, mert bizony sok érdeklődőt tud “visszahozni” azokból akik bármi reakció nélkül elmennének weboldaladról (reakción értem: pl. feliratkozás hírlevélre, vásárlás a weboldalon).
Noha a felhasználók azt állítják, hogy nem szeretik, a statisztikák szerint mégis 20-70%-a kitölti. Gondolj bele: 10 ügyfélből, akik egyébként elmentek volna minden reakció nélkül, legalább 2 visszajön. Így jó eséllyel tudsz nekik értékesíteni. Mindenképpen érdemes elgondolkodnod a bevezetésén.
A hab a tortán, hogy ezt is össze tudjuk kötni az automatizált marketing rendszereddel, ami természetesen össze van kötve az SMS küldéssel!
Mint látod ez csak 3 eszköz, amit most bemutatok és mégis ezek használata, beépítése rendszeredbe azonnal megnövelheti az értékesítésed hatékonyságát.
Kíváncsi vagy, milyen lehetőségeket tudnál bevezetni saját vállalkozásodban? Kattints a nagy piros gombra és mérjük fel együtt cégedet!